İÇERİK

27 Kasım 2014 Perşembe

la passė composė


özne + avoir/etrė (şimdiki zaman) + sıfat fiil (geçmiş zaman)

Geçmiş zaman sıfat fiiller için sözlükten bakılması gerekmektedir. Bununla birlikte bazı fiiller için ;

DÜZENLI FIILLER

- er ile biten fiiller
regarder (bakmak)
marcher (yürümek)
chanter (şarkı söylemek)
manger (yemek)
regardé
marché
chanté
mangé



- ir ile biten fiiller
finir (bitirmek/bitmek)
rėagir (tepki göstermek)
choisir (seçmek)
fini
rėagi

choisi



-re ile biten fiiller
perdre (kaybetmek)
vendre (satmak)
attendre (beklemek)
perdu
vendu
attendu

Hangi fiillerin avoir ve etrė yardımcı fiilini kullandığı öğrenilmelidir.
etre yardımcı fiil kullanıldığında geçmiş zaman sıfat fiil özne ile uyumlu olmalıdır.
avoir yardımcı fiil olduğunda dolaylı tümleçle uyumlu olma durumu söz konusu olabilir.

rester : kalmak

eril
feminen

je suis restė
je suis restėe
Kaldım
tu es restė
tu es restėe
Kaldın
il est restė
elle est restėe
Kaldı
nous sommes restės
nous sommes restėes
Kaldık
vous êtes rėstės
vous êtes rėstėes
Kaldınız
ils sont restės
elles sont restėes
Kaldılar

aimer  : sevmek (yardımcı fiil avoir)

j'
ai
aimė
tu
as
aimė
il  / elle
a
aimė
nous
avons
aimė
vous
avez
aimė
ils / elles
ont
aimė

devenir           : olmak (yardımcı fiil etrė)



eril
feminen
je
suis
devenu
devenue
tu
es
devenu
devenue
il  / elle
est
devenu
devenue
nous
sommes
devenus
devenues
vous
êtes
devenus
devenues
ils / elles
sont
devenus
devenues

 
aller    : gitmek (yardımcı fiil etrė)



eril
feminen
je
suis
allė
allėe
tu
es
allė
allėe
il  / elle
est
allė
allėe
nous
sommes
allės
allėes
vous
êtes
allės
allėes
ils / elles
sont
allės
allėes

 
venir   : gelmek (yardımcı fiil etrė)



eril
feminen
je
suis
venu
venue
tu
es
venu
venue
il  / elle
est
venu
venue
nous
sommes
venus
venues
vous
êtes
venus
venues
ils / elles
sont
venus
venues

 
choisir            : seçmek (yardımcı fiil avoir)

j'
ai
choisi
tu
as
choisi
il  / elle
a
choisi
nous
avons
choisi
vous
avez
choisi
ils / elles
ont
choisi

attendre         : beklemek (yardımcı fiil avoir)

j'
ai
attendu
tu
as
attendu
il  / elle
a
attendu
nous
avons
attendu
vous
avez
attendu
ils / elles
ont
attendu


DÜZENSİZ FİİLLER
 
fiil

geçmiş zaman
avoir
sahip olmak
eu
être
olmak
été
prendre
almak, yakalamak
pris
dire
söylemek
dit
écrire
yazmak
écrit
faire
yapmak
fait
lire
okumak
lu
mettre
koymak
mis
voir
görmek
vu
vouloir
Istemek
voulu
apprendre
öğrenmek
appris
satisfaire
memnun olmak
satisfait
promettre
söz vermek
promis
prévoir
önceden görmek
prévu



avoir
(sahip olmak)
être
(olmak)
j'ai
eu
été
tu as
eu
été
il a
eu
été
nous avons
eu
été
vous avez
eu
été
ils ont
eu
été


Genel olarak  -aître, -tenir, -courir ve -venir  ile bu fiillerden türemiş fiillerin geçmiş çekimi köküne  -u eklenir.

connaître 
(bilmek) 
connu
courir 
(koşmak)
couru
soutenir 
(desteklemek) 
soutenu
prévenir 
(uyarmak)
prévenu 

-indre ile biten fiillerde son  -int ile değişir.

craindre
(korkmak) 
craint
plaindre
(şikayet etmek)
plaint
atteindre
(uzanmak, yetişmek) 
atteint
peindre 
(boyamak)
peint
joindre
(katılmak)
joint
éteindre
(kapatmak)
éteint

-rir  ile biten bazı fiillerin sonu -ert olur.

ouvrir 
(açmak) 
ouvert
couvrir
(örtmek)
couvert
offrir
(sunmak, önermek) 
offert
souffrir
(acı çekmek)
souffert


DÖNÜŞLÜ FİİLLER

se laver           : yıkanmak (zamir fiil, şahıs zamiri yanında dönüşlü zamir içerirler. Başta bulunan “se” ile bu fiilleri  ayırt edilebilir)



eril
feminen
je
me suis
lavė
lavėe
tu
t’es
lavė
lavėe
il  / elle
s’est
lavė
lavėe
nous
nous sommes
lavės
lavėes
vous
vous êtes
lavės
lavėes
ils / elles
se sont
lavės
lavėes

s'endormir – uykuya dalmak



eril
feminen
je
me suis
endormi
endormie
tu
t’es
endormi
endormie
il  / elle
s’est
endormi
endormie
nous
nous sommes
endormis
endormies
vous
vous êtes
endormis
endormies
ils / elles
se sont
endormis
endormies

se ranger – kenara çekilmek, sıra olmak



eril
feminen
je
me suis
ran
rangée
tu
t’es
ran
rangée
il  / elle
s’est
ran
rangée
nous
nous sommes
rangés
rangées
vous
vous êtes
rangés
rangées
ils / elles
se sont
rangés
rangées




J’apprends le français à l’école.
Okulda Fransızca öğreniyorum
J’ai appris le français à l’école.
Okulda Fransızca öğrendim.

Lis-tu ce livre ?
Bu kitabı okur musun?
As-tu lu ce livre ?
Bu kitabı okudun mu?

Elle a écrit toute la journée. 
Bütün gün yazdı.

Elle n’a pas écrit aujourd’hui.
Bugün yazmadı.

Nous avons vu ce film. 
Bu filmi izledik/gördük.

Nous n’avons pas vu ce film.
Bu filmi izlemedik

Que dites-vous ? 
Ne dersin/diyorsun?

Qu’avez-vous dit ?
Ne dedin?

Ils ont fait leurs devoirs.
Ödevlerini yaptılar.

Est-ce qu’ils ont fait leurs devoirs ?
Ödevlerini yaptılar mı?

Il a été gentile.
O nazikti.

Tu as eu de la chance.
Sen şanslıydın.

Nous avons vu la montagne.
Dağı gördük.

Elle n’a pas connu l’homme.
Adamı bilmiyordu/tanımıyordu.

Qu’est ce que tu a voulu dire?
Ne demek istedin?

Vous avez mangė tót
Daha önce yedim.

J’ai terminė mon travail á 14:00 (quatorze hours)
İşimi ikide bitirdim.

Je suis parti á la piscine
Havuza gittim

Nous sommes alles en vacanes á Royan
Royan’a tatile gittik

As-tu étudié ce weekend ?
Bu hafta sonu çalıştın mı?

Ils ont déjà mangé.
Çoktan yediler.

Oui, j'ai mangé cinq fois hier.
Evet, dün beş kez yedim.

Nous avons visité Paris plusieurs fois.
Paris’i birkaç kez ziyaret ettik.

Samedi, il a vu sa mère, a parlé au médicin et a trouvé un chat.
Cumartesi, annesini gördü,  doktorla konuştu ve bir kedi buldu

Je me suis amusé.
Eğlendim.

Je me suis réveillée très tôt ce matin.
Bu sabah erken kalktım.

Tu ne t'es pas rasé ce matin?
Bu sabah tıraş olmadın mı?

Elles ne se sont pas amusées

1 yorum:

  1. J’ai terminė mon travil á 14 :00
    İşimi dörtte bitirdim.

    cumle tercumesi hatali

    YanıtlaSil