İÇERİK

16 Ağustos 2014 Cumartesi

Şimdiki Zaman - Düzenli Fiiller


Şimdiki Zaman
“le présent”
le présent de l'indicatif”

1. Grup: Düzenli Fiiller

-er ile biten Düzenli Fiiller

Mastar hali -er ile biten fiillerdir. En geniş fiil grubudur. 
Bu fiillerin indicatif présent geniş/şimdiki zaman çekimleri şahıs zamirlerine göre sırasıyla e, es, e, ons, ez, ent şeklinde olur.

-er düşümüyle elde edilen fiil kökü "g" ile bitiyorsa "g"nin yine "j" olarak okunmasını sağlamak için "ons" ekinden önce "e" gelir: "eons"

Aynı şekilde fiil kökü "c" ile biten durumlarda okunuşun "s" olarak devam etmesi için "ons"dan önce "c"ye sediy işareti konur "ç": "çons"

PARLER ( konuşmak)

je
parl
e
je parle
tu
parl
es
tu parles
il / elle
parl
e
il / elle parle
nous
parl
ons
nous parlons
vous
parl
ez
vous parlez
ils  / elles
parl
ent
ils / elles parlent

"parle", "parles" ve "parlent" aynı okunur.

DONNER  (vermek)

je donne
tu donnes
il donne
nous donnons
vous donnez
ils donnent

"donne", "donnes" ve "donnent" aynı okunur.

MANGER  (yemek yemek)

je mange
tu manges
il mange
nous mangeons
vous mangez
ils mangent

LANCER  (fırlatmak)

je lance
tu lances
il lance
nous lançons
vous lancez
ils lancent

REGARDER  (izlemek)

je regarde
tu regardes
il / elle regarde
nous regardons
vous regardez
ils / elles regardent

AIMER (sevmek)

j' aime
tu aimes
il / elle aime
nous aimons
vous aimez
ils / elles aiment

HABITER       ((-de) yaşamak)

j' habite
tu habites
il / elle habite
nous habitons
vous habitez
ils / elles habitent

DÉTESTER    (sevmemek/nefret etmek)

je déteste
tu détestes
il / elle déteste
nous détestons
vous détestez
ils / elles détestent

TRAVAILLER          (çalışmak)

je travaille
tu travailles
il / elle travaille
nous travaillons
vous travaillez
ils / elles travaillent


-ir ile biten Düzenli Fiiller

İkinci grup –ir filleri birinci çoğul şahıs çekimi daima -issons ile bittiği için "verbes en -issons" olarak adlandırılırlar.

FINIR (bitmek)

je
fin
is
je finis
tu
fin
is
tu finis
il / elle
fin
it
il / elle finit
nous
fin
issons
nous finissons
vous
fin
issez
vous finissez
ils  / elles
fin
issent
ils / elles finissent

 "finis" ve "finit" aynı okunur. Sondaki s ve t harfleri okunmaz.

BLÉMIR (solmak)

je blémis
tu blémis
il / elle blémit
nous blémissons
vous blémissez
ils / elles blémissent

CHOISIR (seçmek)

je choisis
tu choisis
il / elle choisit
nous choisissons
vous choisissez
ils / elles choisissent

RÉUSSİR (başarmak)

je réussis
tu réussis
il / elle réussit
nous réussissons
vous réussissez
ils / elles réussissent

-re ile biten Düzenli Fiiller

DESCENDRE (inmek, azalmak)

 je
 -s
descends
 tu
 -s
descends
 il /  elle
 -
descend
 nous
 -ons
descendons
 vous
 -ez
descendez
 ils /  elles
 -ent
descendent

PERDRE (kaybetmek)

je perds
tu perds
il / elle perd
nous perdons
vous perdez
ils / elles perdent

VENDRE (satmak)

je vends
tu vends
il / elle vend
nous vendons
vous vendez
ils /elles vendent

RÉPONDRE (cevap vermek)

je réponds
tu réponds
il / elle répond
nous répondons
vous répondez
ils /elles répondent


1 yorum: