İÇERİK

1 Eylül 2013 Pazar

Şahıs Zamirleri / İyelik Sıfatları / İyelik Zamirleri


Je      (jö)
Ben
Tu      (tü)
Sen
Il        (il)
O (erkek)
Elle    (el)
O (bayan)
On
Biz
Nous   (nu)
Biz
Vous   (vu)
Siz
Ils        (il)
Onlar
Elles    (el)
Onlar
 
Nezaket kurallarına göre sen için tu yerine çoğul vous kullanılır.

Şahıs zamirleri tümleç olarak kullanıldığında


Dolaylı Nesne
Dolaysız Nesne
Dönüşlü
Vurgulu
Ben, bana, beni
Me
Me
Me
Moi
Sen, sana, seni
Te
Te
Te
Toi
O, ona, onu (erkek)
Le
Lui
Se
Lui
O, ona, onu (bayan)
La
Lui
----
Elle
O



Soi
Biz, bize, bizi
Nous
Nous
Nous
Nous
Siz, size, sizi
Vous
Vous
Vous
Vous
Onlar, onlara, onları
Les
Leur
Se
Eux/Elles
 

İyelik Sıfatları (les adjectifs possessifs)

İyelik sıfatları 4 biçime sahiptir ve 4 unsurla uyum sağlar:
  • sahip olanların sayısı,
  • sahip olunanın sayısı
  • sahip olunan nesnenin cinsiyeti
  • sahip olan kişi (sen, ben)
İyelik sıfatı
eril
dişi
çoğul
benim
mon
ma
mes
senin
ton
ta
tes
onun
son
sa
ses
bizim
notre
notre
nos
sizin
votre
votre
vos
onların
leur
leur
leurs

Benim senin derken sahip olunana göre sayı ve cinsiyet dikkaete alınır. Sahip olanın değil. 
 
mon père  
Benim babam
 
"mon" kişinin cinsiyeti değil babanın cinsiyetidir. babasından bahseden kişi kadın ya da erkek olabilir.

le chat de Marie
Marie’nin kedisi
son chat   (chat: kedi – eril)
onun kedisi
mon père
benim babam
tes chaussures   (ayakkabı - çoğul)
senin ayakkabıların
leurs enfants   (çocuk – çoğul)
onların çocukları
mes tigres   (kaplan – çoğul)
benim kaplanlarım
mon ami
benim arkadaşım
notre thé
bizim çayımız
nos pommes  (elma – çoğul)
bizim elmalarımız
son oiseau
onun kuşu    (sahip olanın cinsiyeti belli değil)
ses chiens
onun köpekleri  (sahip olanın cinsiyeti belli değil)
vos citrons
sizin limonlarınız
leur fromage
onların peyniri
leurs fromages
onların peynirleri
SES UYUMU

Ses uyumu nedeniyle iyelik sıfatı bir sesli harfle başlayan isimden önce geliyorsa tüm dişil iyelik sıfatları eril olur.

eril
dişil
dişil+sesli harf
Mon chat
Benim kedim
Ma robe
Benim elbisem
Mon eau
Benim suyum
Ton chat
Ta robe
Ton eau
Son chat
Sa tobe
Son eau

İyelik Zamirleri (Pronoms possessifs)

İyelik zamirleri “iyelik sıfatı + isim” yerine kullanılırlar. 
 
Yerine kondukları ismin cinsiyeti ve sayısına uyum gösterirler.


Tekil
Çoğul  ~kiler

Eril
Dişil
Eril
Dişil
Benimki
Le mien (lö miyen)
La mienne (la miyen)
Les miens
(le miyen)
Les miennes
(le miyen)
Seninki
Le tien (lö tiyen)
La tienne (la tiyen)
Les tiens
(le tiyen)
Les tiennes
(le tiyen)
Onunki
Le sien
(lö siyen)
La sienne
(la siyen)
Les siens
(le siyen)
Les siennes
(le siyen)
Bizimki
Le nôtre
(lö notr)
La nôtre
(la notr)
Les nôtres (le notr)
Bizimkiler
Sizinki
Le vôtre
(lö votr)
La vôtre
(la votr)
Les vôtres (le votr)
Sizinkiler
Onlarınki
Le leur
(lö lör)
La leur
(la lör)
Les leurs (le lör)
Onlarınkiler

le chat de Marie          Marie’nin kedisi;
le sien                         Onun(ki)

ta main, la mienne.
Senin elin, benimki

ton chapeau, le mien
senin şapkan, benim(ki)

mon livre. le tien ? 
benim kitabım. seninki?

Ma ceinture. La sienne
benim kemerim. Seninki

votre repas. le nôtre. 
sizin yemeğiniz. Bizimki

notre voiture. la vôtre. 
bizim arabamız. Sizinki

artikel la, le, les “à” ya da “de” ile bir araya geldiklerinde kısaltmaya uğrarlar.

du vôtre

5 yorum:

  1. Anladım çok yavan. Sadece kitaptakini mi geçiriyorsunuz? Bilmeyen biri nerden anlayacak Dolaylı Nesne
    Dolaysız Nesne
    Dönüşlü
    Vurgulu nesneyi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bunlar İngilizce siteler üzerinden kendi çalıştığım notlar. bazen konuları anlamakta zorlanıyorum ve yanlış anlıyorum. Konuyu bilenler hatamı görüp düzeltir amacıyla notlarımı "blog"da paylaşıyorum. öğretme amaçlı değil.

      Sil
    2. Saol kardeşim eline emeğine sağlık.Sen bakma insanların şevkini kırmak isteyen kıskançlara....

      Sil
  2. Son belli değil mi maskülen değil mi yani neden belirsiz yazdınız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "son" ile onun kedisi, köpeği derken sahip olunanın cinsiyeti üzerinde duruluyor. sahip olanın değil. o yüzden sahip olanın cinsiyeti belli değil. "son" kedinin erkek olduğunu belirtir. sahibin değil.

      Sil